Miten voida paremmin?

Istuinpa hetki sitten ihanien työkavereiden kanssa alas pohdiskelemaan työhyvinvointia. Ideoimme kaikenlaista hyvinvointia edistävää ja kävimme läpi, miten käsitellä työhyvinvointia haastavia tilanteita. Pääkoppaa työkseen tutkivat neurologit ovat löytäneet monenlaisia tapoja vaikuttaa omaan hyvinvointiimme erittäin voimallisestikin. Jaan muutamia näistä työkaluista teillekin toivottaen onnellisempaa ja hyvinvoivempaa huomista!

Aivomme on luotu varautumaan tulevaan uhkaan. Aikanaan puskan takana vaani jellona ja pellon takana toinen heimo sotamaalauksin. Oli elintärkeää, että aivoihin tallentui kaikki data uhkaavista tilanteista. Nykypäivänä tilanne on melko lailla toinen. Aivomme on ohjelmoitu havaitsemaan kaikki uhkaava ja siksi joka ainoa tunteita pikkaisenkin kuohauttava tilanne tallentuu aivoihimme, jotta voimme varautua välttämään jatkossa tuon kaltaisen tilanteen. Tämä luo päähämme illuusion, jota kutsun päänsisäiseksi vääristyneeksi todellisuudeksi. Se alkaa elää todeksi myös kehoissamme. Pahoinvoinnista ja ketun elämään viittaavasta olotilasta on tullut monelle normaali.

Mitä asialle voi tehdä? Jos sinulle tapahtuu päivän aikana kymmenen hyvää asiaa, viisi neutraalia ja yksi ikävä, minkä niistä mainitset kotiin tullessasi ja mikä jää pyörimään päähäsi? Se ikävä. Matkatessani itse aivojeni syövereihin olen huomannut, että aivojeni mukaan keskitymme liikaa positiiviseen. Höpönlöpön. Seuraavaksi aivoni sanoivat, että on tärkeää käydä läpi ympäri vuorokauden haitallisia asioita, jotta asiat olisivat paremmin.  Ja positiivisen läpikäynti on vain positiivisuushömpötystä. Niin nerokkaat ovat uhkatilaan varautuvat aivot. Tämä estää meitä käytännössä nauttimasta elämästä ja saamasta todellista kapasiteettia käyttöömme. Haastan siis sinut kiinnittämään huomiosi niihin kymmeneen hyvää asiaan ja lietsomaan niitä. Hehkuttamaan ja iloitsemaan niistä. Joka päivä.

Miten tämä linkittyy työhyvinvointiin? Kaikin tavoin. Se, miten voimme yleisesti ottaen elämässä, heijastuu vahvasti työhömme. Kun kapasiteettia aivoista vapautuu uhkatilan laskiessa ja maailma kirkastuu, sujuu tulkkauskin paremmin. Alkaa nähdä omat taitonsakin ihan eri valossa ja huomaa pääsevänsä yhä useammin omalle tasolleen. Haastan jokaisen tulkin kiinnittämään huomiota päivittäin vähintään yhteen hyvään asiaan omassa tulkkauksessaan. Kerro se itsellesi ääneen. Vielä parempi, jos kerrot parillesikin jotain hyvää tänään. Hampurilaismallin sijaan kehotan syömään sen hampurilaisen – tai ainakin sen pihvin – ja keskittymään hetkeksi vain hyvään eli niihin sämpylöihin.  Tai itse asiassa unohda toistaiseksi koko hampurilainen ja syö salaatti.

Iloa päivääsi!

 

Leave a Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *